PERINGATAN!!!

Sila pastikan lu olang mempraktikkan senaman lidah sebelum membaca entli Apek, aduan ditelima mengatakan seolang pengunjung telah tergeliat lidah selepas membaca Apek punya entli...tankyu

~Starwalk~

Sunday, May 2, 2010

Kad Kredit (wang plastik)...hmm patut ke xpatut wa pakai????

Kalo mau sembang pasal kad kedit ni wa pun talak tau sangat nk celita,nak kata tau manyak tu talak la ..tapi takat sikit-sikit tu wa buleh la,besala wa olang kampung,mana leti kad-kad kedit ni..kikiki..bila dah dok saja ni diri ini mula la terpikir..lasa-lasanya patut ke xpatut wa pakai kad kedit???ada yg kata perlu pakai...ada plak yg kata xpayah pkai pun talak apa..wa pun dah konfius..tp bagi wa, ada xdak sama ja,wa bkn pakai sgt pun..kalo lu olang bagi free sama wa pun (mcm bank dok anto kad kedit mai umah)wa tetap tak mau pakai itu kad kedit, lagipun wa memang talak suka berhutang, bukan wa ja, wa punya ketulunan pun talak suka berhutang.

ada yg kata senang kalo ada kad kedit mane tau kalo lu tiba2 jatuh sakit masuk itu hospital...so lu olang leh pkai kad kedit untuk wat pambayaran pendahuluan,manyak senang dan cepat..hmm..tu antala kebaikkan kad kedit yg wa akui..tp sebenarnya keburukannya manyak jugak lagi manyak dari kebaikkan...salah satunya..kalo lu olang pakai kad kedit kena byr cukai perkhidmatan RM5o,xsilap wa la...tggi tu...lg satu ade bunga lak tu time nk wat pembayaran utang kad..kalo x macam mana itu salikat mau untung...

bagi lu olang yg kaki shopping tu lagilaa bahaya pakai ini kad kedit..sebab lu olang hnya perlu letak sama tarik ja pastu setel..hmm yg dok guna ni mmg talak sedar,tapi rrr wa ckap sama lu olang bila dapat bil ujung bulan...perghhh aiiyaaa..tentu sakit kipale, pastu konfom lu olang dok garu-garu kipale mana mau kolek duit lebih nk bayar utang kad kedit,wa punya kawan Muthu (budak sekampung) ada yang pinjam along meyh...bile lu dah terpelangkap susah la mau lali keluar tambahan pulak bank ade bagi bonus ini itula. poin bole ditebus la...ni salah satu cala bank untuk mengelakkan luolang dali membatalkan kad kredit..sebab tu la diaolang wat poin yg boleh ditebus..manyak pandai bukan..tp wa lagi pandai kakakaka...

sebenarnya pakai kad kedit ni xsalah cuma lu olang kena pakai bila perlu or terdesak ajee..xpayahla setiap kali mau shopping lu olang gunakan kad kedit, apa yg paling penting adalah disiplin.wa memang dah terapkan disiplin dalam diri wa sejak kecik lagi kekeke.... menulut maklumat dali jabatan pelangkaan sebanyak 50% olang telah muflis disebabkan oleh kad kedit, olang-olang ni adalah olang yang belumur dalam lingkungan 30 talun kebawah...hmm nampak sgt olang yg guna kad kedit ni semuanya blom matang...akai talak guna punya..

bile dah kena balu la nak terpikir..bg kita yg masih muda ni perlula tau ni suma sebab kalo lu olang salah gunakan itu kedit kad..itu kedit kad akan makan dili kite sendili tanpe kite sedali..so terpulanglah pada individu samada nk pakai kad kedit atau tak...wa tetap ngn pendirianwa "tetap xnak pakai kad kedit" ekekekeke^_^...lu olang bagaimana?
 

6 comments:

OnE HeArT..OnE LoVE.. said...

huhu..better savings la drpd credit card kot...

DarkCaspian™ said...

yup betul tu...savings lagi penting

Linglung said...

utang kad kredit gua buat gua rasa nak bunuh diri..tp pikir2 balik, xde guna jugak bunuh diri..so gua bayar aje la tiap2 bulan

DarkCaspian™ said...

bnyk sangt ke der??peh tahap bahaya tu

Illyani Ismail said...

lalink, aiiyyaaa.. baik apek pakai debit card ja... haha

DarkCaspian™ said...

yup betull...skng ni pakai debit ja

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

.
Powered by Blogger.